Małopolska wyda miliard złotych na infrastrukturę kolejową
W 2015 r. ma ruszyć Szybka Kolej Aglomeracyjna w Małopolsce. Pierwsze pociągi pojadą jednak już za rok. Województwo na rozwój tej części transportu publicznego wyda nawet miliard złotych do 2020 r. Nowe rozdanie unijnych pieniędzy to dla regionu prawie 3 mld euro dofinansowania do inwestycji.
– W tej chwili realizujemy kilka projektów systemu Park&Drive oraz przygotowujemy wspólny bilet i system informacyjny – mówi o zaawansowaniu prac nad Szybką Koleją Aglomeracyjną Marek Sowa, marszałek województwa małopolskiego. – Później będziemy go rozwijali o kolejne strefy, zwłaszcza, jeśli chodzi o system parkingowy. Bardzo ważnym elementem jest budowanie dogodnego systemu przesiadkowego, żeby można było integrować zarówno komunikację miejską, jak również przewozy pasażerskie koleją.
Kolejnym elementem jest zakup pociągów. Podpisano już umowę z firmą Newag, która dostarczy 19 zespołów trakcyjnych dla czterech województw: małopolskiego, świętokrzyskiego, śląskiego i podkarpackiego za ponad 320 mln zł. Pociągi będą kursować m.in. na trasach Kraków-Rzeszów, Kraków-Katowice i Kraków-Ostrów Świętokrzyski. Na samą Małopolskę przypada z tego przetargu sześć składów. Dla SKA z kolei 10 pociągów dostarczy bydgoska PESA za ponad 120 mln zł.
– Łącznie po tych transakcjach flota małopolskich pociągów do przewozów pasażerskich będzie wynosiła w sumie 30 – mówi Sowa, ale dodaje, że do optymalnego działania systemu przewozów potrzeba jeszcze drugie tyle składów. – To nie jest mało, ale o połowę za mało w stosunku do potrzeb.
Samo województwo małopolskie zainwestowało w ten system do tej pory ok. 350 mln zł. Jak wylicza marszałek, do zakończenia całości inwestycji może być potrzebne jeszcze nawet pół miliarda złotych.
– Wszystkie linie kolejowe są po rewitalizacji, ale nie ma taboru. Wszystko, co po tych liniach jeździ, jest starsze od nas, więc siłą rzeczy wymiana taboru musi po prostu kosztować – przekonuje marszałek. – Mówimy o projekcie, który tylko z poziomu regionalnego będzie kosztował pewnie z 1 mld złotych łącznie, a jak doliczymy do tego rewitalizację linii, to każda linia jest liczona w setkach milionów złotych.
W pierwszej kolejności do użytku wejdzie linia łącząca Kraków z Wieliczką i Tarnowem. Jak zapewnia Marek Sowa, nastąpi to prawdopodobnie w ciągu roku. Całość projektu ma się zakończyć do roku 2020, czyli do końca przyszłej perspektywy finansowej UE.
17 mld zł na inwestycje
Małopolska na nowym rozdaniu unijnych pieniędzy zdecydowanie zyska. W podziale środków na nową perspektywę przyjęto zupełnie inny algorytm niż obowiązywał dotychczas. Jak ocenia marszałek, jest on o wiele bardziej sprawiedliwy i korzystniejszy dla województwa.
– Prawdopodobnie będzie to kwota 2 mld 915 mln euro, co po przeliczeniu na złote da nam wsparcie rzędu 12 mld zł na inwestycje rzędu 16-17 mld złotych. To jest około 60 proc. więcej niż dotychczas, więc projektów, które będą mogły być zrealizowane, będzie zdecydowanie więcej – mówi Marek Sowa.
Większość inwestycji dotyczy infrastruktury. Poza koleją – także dróg, w tym budowy obwodnic – m.in. Wierzchosławic, Tuchowa i Lisiej Góry. W planach jest też budowa mostu na Wiśle w miejscowości Borusowa, realizowanego wspólnie z województwem świętokrzyskim.
– Drugim pakietem działań będzie przestrzeń publiczna. Mam na myśli rewitalizacje centrów miast, wsi i uzdrowisk. Trzeci element – cały pakiet związany z poprawą efektywności energetycznej, z lepszym wykorzystaniem energii, termomodernizacja, OZE, cały pakiet związany z poprawą jakości powietrza, a więc komunikacja miejska, wymiana pieców, podłączania do sieci ciepłowniczej – mówi marszałek. – To są działania, na które pójdzie ponad 1,2 mld euro, a więc kwota nieporównywalna z tym, co było dotychczas.
Może to Ci się spodoba
Biała sobota w powiecie oławskim
Około 100 mieszkańców powiatu w minioną sobotę skontrolowało bezpłatnie stan zdrowia. Badania zostały przeprowadzone w Starostwie, w ramach ogólnopolskiej kampanii profilaktyki chorób układu krążenia pn. „Teraz Serce!” Profilaktyczna akcja została
Szymon Kołacz – Słuszny wybór
Szanowni Mieszkańcy, Nazywam się Szymon Kołacz i z ogromnym zaangażowaniem kandyduję na stanowisko radnego naszej gminy. Chciałbym podzielić się z Wami przekonaniami, które sprawiają, że jestem przekonany iż jestem jedynym
Proces leczenia narkomani – poszczególne etapy
Jak wiadomo leczenie uzależnienia od narkotyków nie jest proste i zwykle trwa bardzo długi czas. W związku z rodzajem uzależnienia, możemy samo leczenie od narkomanii podzielić na różne etapy i
Policjanci zalecają ostrożność przy zakupach w sieci
Wraz z rozwojem techniki i powszechnym dostępem do sieci klienci coraz częściej robią zakupy przez Internet. Jak wszyscy wiemy, wiąże się to z możliwością zakupów bez konieczności wychodzenia z domu.
Odnowią kładkę na Kanale Młyńskim
Obiekt łączący nadodrzański cypel ze Zwierzyńcem Dużym doczeka się renowacji Inwestycję, którą realizuje samorząd powiatowy odwiedził starosta oławski Zdzisław Brezdeń wraz z pracownikami Powiatowego Zarządu Drogowego w Oławie. Obiekt prawdopodobnie
Beton architektoniczny w projektowaniu wnętrz – od ścian po meble
Beton architektoniczny, który jeszcze niedawno kojarzony był wyłącznie z przestrzeniami przemysłowymi i surowym budownictwem, dziś zdobywa uznanie jako jeden z najciekawszych materiałów we współczesnym designie wnętrz. Jego chłodna elegancja, naturalna
0 Comments
Brak komentarzy!
You can be first to comment this post!